Danske varer skal i den digitale indkøbskurv

I vores digitale tidsalder, hvor man med enkelte klik på internettet kan købe varer fra det meste af verden, er det et stort marked, vi som danskere og europæere har adgang til. Desværre er det ikke lige så nemt at købe og sælge på tværs af de europæiske landegrænser, som man skulle tro.

Danske forbrugere har ellers fået øjnene op for de muligheder, EU’s indre marked og internettet giver dem. Hele 37 % af de danske kunder på internettet køber varer i andre EU-lande, men desværre er resten af borgerne i EU ikke lige så gode til at handle i andre europæiske netbutikker. Kun 8 % af EU’s internethandlende køber varer fra andre EU-lande – en procentsats, der antyder et stort uudnyttet potentiale.

Det kan gå hen og blive et problem for danske virksomheder, at danske forbrugere er så gode til at købe varer i andre EU-lande, samtidig med at andre europæiske forbrugere sjældent køber varer udenfor deres lands grænser. For at bevare omsætningen er det derfor nødvendigt at tiltrække kunder fra andre EU-lande. Dette kan gøres simpelt ved fx at gøre ens netbutik tilgængelig på engelsk, og det er således ikke nødvendigvis store reklamekampagner, der skal til.

De manglende grænseoverskridende nethandler er dog ikke kun netbutikkernes skyld. Størstedelen af de ordrer, der afgives over internettet indenfor EU, slår nemlig fejl på grund af tekniske hindringer, fx afvisning af kreditkort fra et andet land. Dette er en stor hindring for den frie bevægelighed af varer, og derfor er det glædeligt, at EU vil arbejde hårdere for at gennemføre det fælles detailbetalingsområde i euro (SEPA). Gennemførslen af SEPA vil harmonisere markedet for elektroniske betalinger i EU, så betalinger fra et EU-land til et andet bliver behandlet som en national betaling.

Med gennemførslen af SEPA baner EU vejen for at danske produkter havner i de digitale indkøbskurve, og derfor bør de danske netbutikker ruste sig til at få fat på de europæiske kunder – for der er mange af dem. Det er noget der kan skabe vækst i dansk erhvervsliv, og vel at mærke en vækst, der ligeså vel kan ligge i provinsen som i hovedstadsområdet.

Debatindlæg bragt i Altinget, d. 22. november 2010

Share Button

, ,

Ingen kommentarer.

Skriv et svar