Nej til salg af statslig infrastruktur

17458182_10154897356385219_7576418984860883420_n

Lad nu fjernvarmeværkerne, elselskaberne og gasselskaberne konkurrere om fremtidens opvarmning i danske boliger, og lad den bedste vinde.

Vi burde efterhånden have lært lektien, når det handler om at sælge ud af den offentlige infrastruktur. Forskellige finansministre, fra både rød og blå stue, har med opbakning fra et flertal i Folketinget i et par årtier solgt ud af vores infrastruktur. Ofte har det set fornuftigt ud i situationen – også i min ministertid. Men det har i bagklogskabens klare lys ikke altid været særligt klogt.

Først blev det rå kobber solgt til TDC. Københavns Lufthavn er også solgt, og det samme er rederiet Scandlines. Både Københavns Lufthavn og Scandlines er i dag ejet af kapitalfonde, som har fået fornøjelsen af at drive et monopol. De malker kunderne med store overskud til følge.

Der er god logik i, at staten ikke skal drive virksomhed, men jeg er lige så meget imod private monopoler, som jeg er imod statslige monopoler.

Nu er finansministeren på vej til at servere endnu en lækkerbisken på et sølvfad: salget af gasdistributionsledningerne. Dansk Energi er frontløber for en række elselskaber, som er klar til et milliardindkøb af de offentlige gasledninger ifølge JP 10/3. Men har vi behov for et nyt kæmpemonopol i Danmark – denne gang på energiområdet? Jeg siger nej tak!

Staten skal holde fast i den kritiske infrastruktur og så lade konkurrencen køre. Derfor ejer staten Banedanmark og de danske togskinner – så kan DSB, Arriva og for den sags skyld andre operatører konkurrere om at køre på skinnerne. Staten kan sagtens udbyde sine platforme.

TDC skabte et privat monopol

Historien viser desværre, at vi med salget af det rå kobber til TDC skabte et privat monopol, som ikke kunne styres, og som betød manglende konkurrence. Også salget af majoriteten af statens aktier i Københavns Lufthavn burde vi have undgået. Selvfølgelig kan en række opgaver som bagagehåndtering udliciteres af staten. Men nu betaler kunderne – flyselskaberne og dermed i sidste ende passagererne – en overpris til lufthavnens ejer, en kapitalfond med et monopol. Og de skovler penge ind.

Det samme er sket med kapitalfonden 3i Group, som købte Scandlines. Den forhindrer enhver konkurrence på ruten Rødby-Puttgarden og har efter forlydender et årligt overskud på ruten på mindst 600 mio. kr. Det virker også, som om Scandlines og 3i Group gør alt, hvad de kan, for at forsinke den kommende tunnel under Femern, da en fast forbindelse vil underminere deres monopol. Var Scandlines’ monopol det, vi ønskede? Nej. Men konsekvensen er, at de alt for høje priser på ruten betales af danske virksomheder og turister, som tager turen mellem Danmark og Tyskland.

Jeg håber, at finansministeren fremover finder penge andre steder fremfor at sælge mere infrastruktur som f.eks. gasdistributionsledningerne. Jeg mener, at det er uklogt at skabe et kæmpe monopol på energisiden i Danmark. Lad nu både gas og el konkurrere mod hinanden om fremtidens opvarmning af danske boliger. Det er ikke klogt, at det er den samme ejer, som kører både el og gas. Varmepumper, solceller og yderligere innovation vil øge konkurrencen på opvarmning i de kommende år.

Tidligere tiders salg har vist, at staten ikke har kunnet styre konkurrencen i de nye monopoler – det ligger helt fast med Scandlines og Københavns Lufthavn som slående eksempler.

Så, kære finansminister, lad nu fjernvarmeværkerne, elselskaberne og gasselskaberne konkurrere om fremtidens opvarmning i danske boliger, og lad den bedste vinde. Vi har ikke brug for flere monopoler, som svækker konkurrencen.

/Bragt i JP, 29. marts 2017

Share Button

, ,

Kommentarer er lukket.