Scandlines malker Rødby-Puttgarden

Ferry crossing

Scandlines har en overordentlig god forretning i at drive færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. De har så godt som monopol på ruten. Det kan mærkes på Scandlines priser og ikke mindst på det store årlige overskud. Derfor er det også temmelig svært at føle den store sympati for rederiets konstante klager og politiske lobbyarbejde mod den kommende faste forbindelse over Femern Bælt.

For lige at sætte tingene på plads, så er jeg meget lidt glad for monopoler – ligegyldigt om de er private eller offentlige.

Sandheden er, at Scandlines og ejeren, kapitalfonden 3i, kæmper med alle midler for at bevare deres lukrative forretning længst muligt. De kæmper med næb og kløer – klager til Europa-Kommissionen, truer med sagsanlæg mod tunnelselskabets rådgivere og sender byger af negative avisindlæg. For hver måned eller år, den faste forbindelse forsinkes, er der masser af kroner i kassen hos Scandlines.

Når ministeren nu også taler om en forsinkelse på op til et par år, så må der være fest blandt ejerne. Det er klart, at en kapitalfond gør, hvad den kan for at maksimere sin indtjening, men når man som Scandlines har monopol, går det ud over kunderne. De betaler for meget for den vare, de får.

Femern Bælt udgør i dag en flaskehals for den vigtige nord-syd korridor fra Skandinavien til kontinentet, ikke mindst på jernbanen. Der kører slet ingen godstog og kun få passagertog.

Trafikken på motorvejen begrænses af, hvornår færgerne går, og af, at turen tager en time mere end hvis vi havde en fast forbindelse. Det er en spændetrøje for erhvervslivet og borgerne i Danmark og for vores skandinaviske nabolande. Femern-projektet er derfor en samfundsopgave, som Scandlines ikke skal have held til at spænde ben for.

Femern-forbindelsen er en vigtig del af fremtidens europæiske netværk af jernbaner, motorveje, havne og lufthavne. Det vil skabe arbejdspladser, mens vi bygger, og vækst i vores del af Europa i mange årtier fremover, når tunnelen åbner.

Som politikere må vi insistere på, at en fast forbindelse er et stykke helt afgørende infrastruktur, som gavner hele samfundet. Vi har som folkevalgte klare visioner om de jernbaner og motorveje, som skaber vækst og arbejdspladser i Danmark og i resten af Europa. Derfor er Femern forbindelsen vigtig.

Det er til gengæld ikke vores opgave at beskytte Scandlines monopol. Vi skal handle i samfundets interesse, og ikke give efter for lobbyismen. Scandlines har en malkeko i øjeblikket, som giver måske op mod 50 millioner kroner om måneden i bruttoindtjening. Og denne malkeko forsøger de selvfølgelig at have på græs så længe som muligt.

Vi er nok nogle stykker, som kan huske modstanden mod både Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen. Historien viser, at faste forbindelser øger væksten, og modstanderne ved inderst inde godt, at sådan går det igen. Men enhver forsinkelse er jo lig med kroner i kassen hos Scandlines. Indsigelser, klager og andet fra lobbyisternes hånd bør skovles væk så hurtigt, som de kommer ind.

/Bragt i Berlingske Tidende 8. marts 2015

Share Button

, ,

Kommentarer er lukket.